خواص چیپس خرما برای حفظ سلامت قلب و عروق

یکی از رایج ترین میوه خشک ها، خرمای خشک یا چیپس خرماست‌ که حاوی مقادیر زیادی فیبر بوده و منبع عالی از آنتی اکسیدان ها است؛ آنتی اکسیدان هایی که فوایدی چون بهبود گردش خون و تقویت سیستم عروقی را دارا می باشند. در ادامه به خواص چیپس خرما برای حفظ سلامت قلب می پردازیم پس با ما همراه باشید.

خواص چیپس خرما برای حفظ سلامت قلب و عروق

خواص چیپس خرما

خواص چیپس خرما خرما میوه خوراکی شیرینی است که گفته می شود منشا آن مصر باستان یا بین النهرین است. در حالی که این روزها به علت شیوع دیابت رایج است که باید از مصرف بیش از حد قند در رژیم غذایی روزانه خودداری کرد، مصرف خرما نسبتاً سالم تلقی می شود چرا که خرما سرشار از قند طبیعی است.

از طرف دیگر خرما فواید زیادی برای سلامتی داشته و نه تنها یک خوراکی اشتها آور برای جوانه های چشایی شما است بلکه مملو از آنتی اکسیدان و فیبر است. امروزه میوه خشک محبوبیت بسیاری در بین دوستداران میوه پیدا کرده است. میوه خشک در کنار طعم فوق العاده ای که دارد سرشار از بسیاری از ویتامین ها و مواد مغذی است که بدن شما به آن ها احتیاج دارد.

پیش تر بیان شد که یکی از رایج ترین میوه خشک ها، چیپس خرما است که در بین ایرانیان بسیار محبوب است، خصوصا اینکه ایرانیان طرفداران پر و پا قرص چای بوده و خرمای خشک یک دورچین فوق العاده در کنار چای می باشد. چیپس خرما می تواند یک میان وعده سالم در رژیم غذایی شما باشد.

میوه خشک حاوی 3.5 برابر فیبر، ویتامین و مواد معدنی بیشتر نسبت به میوه تازه است بنابراین، یک وعده از آن می تواند درصد زیادی از مصرف توصیه شده روزانه بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی مانند فولات را تامین کند. بیایید نگاهی عمیق به خواص چیپس خرما به ویژه خواص آن برای حفظ سلامت قلب و عروق بندازیم.

_چیپس خرما سرشار از آنتی اکسیدان است:

همانطور که قبلاً ذکر کردیم، خرمای خشک سرشار از آنتی اکسیدان است و همین امر سبب گشته است تا پاک کننده ای قوی برای حذف رادیکال های آزاد باشد. رادیکال‌های آزاد یا اتم‌های اکسیژن آزاد، مسئول حمله به سلول‌های سالم در بدن شما هستند، بنابراین به دیواره‌های سلولی آسیب رسانده و گاها می‌توانند منجر به التهاب آن ها شوند. این امر در دراز مدت می تواند عوارضی شدید همچون ابتدا به سرطان را در پی داشته باشد.

_فشار خون شما را پایین آورده و در محدوده نرمال نگه می دارد:

چیپس خرما کم سدیم اما سرشار از پتاسیم است، اگر فشار خون بالا دارید، این خوراکی انتخاب خوبی در رژیم غذایی روزانه شما است. چهار عدد خرمای خشک اساساً فاقد سدیم بوده و حاوی نزدیک به 700 میلی گرم پتاسیم است که 25 درصد ارزش روزانه را تامین می کند. پتاسیم با کمک به دفع سدیم از بدن و کاهش تنش در رگ های خونی به کاهش فشار خون کمک می کند. انجمن قلب آمریکا توصیه می کند برای سلامت قلب، غذاهای غنی از پتاسیم مانند خرما را بیشتر مصرف کنید.

_فعالیت مغز را بهبود می بخشد:

ویتامین B که به راحتی در این میوه خشک های شیرین کوچک یافت می شود، حاوی مقادیر زیادی استیل کولین بوده که یک انتقال دهنده عصبی در حافظه است. این بدان معنی است که مصرف منظم و قابل توجه چیپس خرما می تواند فعالیت مغز شما را سالم نگه دارد. علاوه بر این، ویتامین های چیپس خرما به خواص آنتی اکسیدانی آن نیز می افزایند. آنها سلول های مغز شما را از حمله رادیکال های آزاد محافظت می کنند و علائم اختلالات دژنراتیو مانند پارکینسون و آلزایمر را به تاخیر می اندازند.

_می تواند در تنظیم قند خون کمک کند:

بله ما می دانیم که خرما شیرین است، اما آنچه باید بدانید این واقعیت است که شیرینی آن از یک شیرین کننده طبیعی به دست می آید و فاقد شیرینی تصفیه شده یا همان شکر سفید است. شکر تصفیه شده چیزی است که اکثر مردم وقتی از خوراکی های شیرین و ناسالم صحبت می کنند از آن صحبت می کنند و مشخص است که باعث افزایش تعداد کالری های بی مصرف در جریان خون شما می شود.

قند طبیعی موجود در چیپس خرما بسیار راحت تر تجزیه شده و از طرفی از آنجا که به کندی تجزیه می شود قند خون را به صورت ناگهانی بالا نبرده و حتی در بیماران دیابتی با رعایت حد مجاز مناسب است.

_برای سلامت عروق شما و پیشگیری از بیماری های عروقی مفید است:

وجود منیزیم در خرما منجر به گشاد شدن رگ‌های خونی شده که این موضوع به حفظ فشار خون در سطح طبیعی کمک می‌کند. فشار خون طبیعی یکی از عوامل کلیدی در پیشگیری از گرفتگی عروق است. منیزیم به دلیل اثر گشاد کنندگی از تصلب شرایین که به دلیل گرفتگی عروق خونی توسط کلسترول یا مواد دیگر ایجاد می شود، جلوگیری می کند. بنابراین، می‌توان گفت که خوردن خرما به ویژه خرمای خشک در مشکلاتی نظیر تنگی عروقی و کلسترول بالا کمک کننده است.

_چیپس خرما می تواند به طور موثر استخوان ها را تقویت کند:

پتاسیم یک ماده معدنی ضروری برای حفظ تراکم استخوان است. برخی از نمک های پتاسیم می توانند اسیدهای متابولیک تخریب کننده استخوان را خنثی کنند. این اسیدها به خودی خود مسئول حذف کلسیم از سطح استخوان شما هستند.

یک خرمای خشک می تواند یک دوز سالم 140 میلی گرمی از پتاسیم را برای شما فراهم کرده و اگر شما خواهان باشید آن را به یک مکمل عالی برای رژیم غذایی شما تبدیل کند؛ چیزی که می تواند استخوان های شما را تقویت کرده و تراکم آن را حفظ کند.

_می تواند از شب کوری جلوگیری کند:

شب کوری را می توان به عنوان ناتوانی در دید واضح در شب یا حتی در نور ضعیف طبقه بندی کرد. اگرچه به خودی خود یک بیماری نیست، اما می توان گفت که نشانه یک مشکل اساسی است که به شبکیه چشم مربوط می شود. یکی از دلایل اصلی این نقص کمبود ویتامین A است که خرما را به یک ماده غذایی عالی برای مبارزه با این اختلال تبدیل می کند، زیرا خرما منبع غنی ویتامین A است. چیپس خرما می تواند یک خوراکی مفید در پیشگیری از این بیماری باشد چرا که در حجم کمتر مقادیر خوبی از این ویتامین را تامین می کند.

این ها تنها خواص محدودی از چیپس خرما بود. این خوراکی مقوی تاثیرات مثبت شگرفی بر عملکرد سیستم های مختلف بدن و به ویژه سیستم قلبی عروقی دارد پس برای حفظ سلامتی خود سعی کنید آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

[kkstarratings]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *