شیره خرما خانگی غلیط با نکات تهیه آن در منزل

شیره خرماها یکی از خوشمزه ترین محصولاتی هستند که از خرما تهیه می شود؛ شیره خرما دارای خواص زیادی است و مصرف آن به عنوان صبحانه و یا میان وعده توصیه می شود. ما در این مطلب قصد داریم در مورد شیره خرما خانگی غلیظ و نکات که باید در هنگام تهیه آنها در منزل بدانید، اطلاعاتی را ارائه کنیم.

شیره خرما خانگی غلیط با نکات تهیه آن در منزل

شیره خرما خانگی

شیره خرما خانگی همه ما میوه درخت خرما را می شناسیم و همواره از آنها استفاده می کنیم؛ این نوع از میوه در مناطق گرمسیری کشورمان کشت می شوند و به سایر شهرها هم صادر می شوند، به جرات می توانیم بگوییم که میوه این درخت یکی پرخاصیت ترین نوع میوه هایی است که در دنیا وجود دارد و به همین خاطر است که تقاضای زیادی برای تهیه و مصرف خرما وجود دارد.

عطر و طعم خوب خرما و مصرف آسان آن یکی دیگر از دلایل محبوبیت این محصول است؛ کمتر کسی طعم خرما نمی پسندد، تقریبا اکثر افراد طعم این میوه را دوست دارند و به طور مرتب آن را مصرف می کنند.

خاصیت خرما و محبوبیت این میوه باعث شده است که محصولات و فرآورده های دیگری هم از این میوه تولید شود؛ یکی از بهترین فرآورده های خرما، شیره خرما است که به صورت مایع بوده و در بطری های پلاستیکی و یا شیشه ای عرضه می شوند.

همه ما با شیره خرما هم آشنا هستیم و می دانیم که این محصول مانند یک خرمای تازه خوشمزه است و خواص زیادی در آن وجود دارد اما در بین شیره خرماهایی که در بازار موجود است، شیره خرما خانگی یکی از بهترین آنها محسوب می شود.

همان طور که از نام این محصول مشخص است، به صورت خانگی و در منزل تولید می شود به همین دلیل هم مصرف کننده اطمینان دارد که یک شیره خرمای درجه یک و بدون مواد افزودنی را مصرف خواهد کرد که از این نظر بسیار مهم و ارزشمند است.

شیره خرما از نوع خانگی دارای خواص بسیار زیادی است اما یکی از مهم ترین خاصیت هایی که این محصول دارد این است که باعث می شود انرژی مورد نیاز شخص تامین شود.

اگر در طول روز فعالیت جسمی و ذهنی بالایی دارید، می توانید با مصرف شیره خرما این انرژی را تامین کنید چون قند موجود در شیره خرما کاملا طبیعی است و هیچ ضرری ندارد در عین حال سوخت مورد نیاز مغز را تامین می کند.

فیبر گیاهی موجود در شیره خرماها در سلامت گوارش ما هم تاثیر زیادی دارد؛ مصرف فیبر برای سیستم گوارش ما ضروری است و اگر فیبر کافی مصرف نکنیم مشکلات گوارشی مانند یبوست ما را درگیر خواهد کرد.

آهن و اسید فولیک موجود در شیره خرما باعث می شود که میزان خون سازی در بدن افزایش پیدا کند؛ خانم هایی که دچار کم خونی هستند و یا در دوران عادت ماهانه دچار فقر آهن می شوند، می توانند با مصرف شیره خرما به طور مرتب، میزان خون سازی را در بدن خود افزایش دهند.

ویتامین C موجود در شیره خرما یکی دیگر از فواید بی نظیر این محصول است؛ ویتامین C باعث می شود که ایمنی بدن در برابر بیماری ها افزایش پیدا کند و در نبود این ویتامین مقاومت بدن بسیار پایین خواهد بود که در بعضی از مواقع این کمبود ویتامین می تواند بسیار خطرناک باشد.

ویتامین دیگری که در شیره خرما به وفور بافت می شود، ویتامین D است؛ ویتامین D نقش پررنگی در سلامت استخوان ها، پوست و مو دارد از این رو اگر ویتامین D موجود در بدن شما به حد کافی باشد، هم استخوان های سالم تری خواهید داشت و هم اینکه موها و پوست شما جوان تر و شاداب تر به نظر خواهد آمد.

طرز تهیه شیره خرما خانگی

طرز تهیه شیره خرما خانگی با استفاده از طرز تهیه شیره خرما خانگی می توانید این فرآورده خرما را به صورت کاملا بهداشتی و بدون هیچ ماده افزودنی تهیه کنید و از استفاده آنها لذت بیشتری ببرید.

طرز تهیه این محصولات سخت و پیچیده نیست و می توانید خیلی ساده این کار را انجام دهید؛ ابتدا لازم است که خرماهایی باکیفیت و تازه را برای این کار انتخاب کنید چرا که تنها در این صورت می توانید یک شیره خرما خوب و درجه یک تولید کنید، هر چه خرما گوشتی تر و شیرین تر باشد، شیره خرمایی که در نهایت به دست می آورید هم دارای کیفیت بهتری خواهد بود.

سپس لازم است که خرماها را خیلی خوب شستشوی دهید تا به صورت کامل تمام آلودگی ها و گرد و غبار موجود بر روی پوست آنها پاک سازی شود؛ بعد از شستشوی کامل خرماها را به دو قسمت مساوی تقسیم کرده و سپس هسته آنها را خارج کنید.

یک قابلمه مناسب تهیه کنید و سپس خرماها را به مدت 30 دقیقه درون آب جوش قرار دهید؛ بعد از آن می توانید خرماها را بر روی شعله مستقیم قرار دهید تا آب به نقطه جوش برسد.

بعد از اینکه آب به نقطه جوش رسید اجازه دهید که خرماها پنج دقیقه در این آب باقی بمانند، سپس شعله را خاموش کنید و باز هم اجازه دهید که خرماها نیم ساعت دیگر درون آب باقی بمانند.

سپس مرحله آبکشی می رسد؛ در این مرحله باید یک صافی و یا آبکش خوب انتخاب کنید تا به محض خالی شدن آب شما بتوانید با فشار دست شیره خرما را از آن عبور دهید.

این مرحله دارای اهمیت زیادی است چرا که نباید اجازه دهید شیره خرماها با پوست و هسته خرما قاطی شوند؛ میزان خلوص شیره تا حد زیادی به این مرحله بستگی دارد.

بعد از اینکه شیره خالص خرما را به دست آوردید، باز هم لازم است که این ترکیب را بر روی شعله قرار دهید تا به این صورت شیره غلیظ تر شود؛ شیره های آبکی معمولا کیفیت خوبی ندارند و همین موضوع باعث می شود زود کپک بزنند.

در این مرحله نباید شعله اجاق زیاد باشد چرا که ممکن است شیره ته بگیرد و طعم سوختی در کل شیره پخش شود؛ پس به طور مرتب شیره خرما را هم بزنید و مانع سوختگی آن شوید.

بطری مناسبی برای شیره خرما در نظر بگیرید چرا که نگهداری شیره خرما هم به اندازه نحوه تولید آن مهم است و اگر نگهداری خوبی از آنها صورت نگیرد، خیلی زود دچار تغییر طعم شده و یا کپک در آنها ایجاد می شود که در این صورت دیگر شیره خرما غیر قابل استفاده خواهد بود.

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

[kkstarratings]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *