شیره خرما سنتی و نکات مهم و فوت و فن تهیه آن

شیره خرما یکی از فرآورده های مغذی و بسیار مفید خرما است، برای اینکه با طرز تهیه شیره خرما سنتی و نکات مهم و فوت و فن تهیه آن آشنا شوید خواندن ادامه این مطلب را از دست ندهید.

شیره خرما سنتی و نکات مهم و فوت و فن تهیه آن

شیره خرما سنتی

شیره خرما سنتی روش های مختلفی برای تولید شیره خرما وجود دارد که می تواند در کیفیت شیره خرما سنتی تاثیر به سزایی داشته باشد و عمر مفید آن را افزایش دهد، شیره خرما سرشار از کربوهیدرات و ساکارز است.

اغلب کشورهای حوزه خلیج فارس و خاورمیانه شرایط کاشت درخت نخل را دارند و اکثرا در تولید مشتقات خرما مثل شیره خرما فعالیت می کنند، شیره خرما مایعی غلیظ و شیرین است که معمولا رنگی تیره و قهوه ای دارد.

این ماده بسیار شیرین با اینکه قند فراوانی دارد ولی می تواند جایگزین بسیاری از قندهای صنعتی شود، هیچ ماده اضافی و صنعتی در شیره خرما وجود ندارد و تنها از خرما و آب تهیه شده است.

معمولا شیره خرما را در تهیه انواع کیک و شیرینی استفاده می کنند و یا در کنار کره و پنیر در وعده صبحانه مصرف می شود، در اکثر نقاط کشور از این محصول برای پخت انواع حلوا استفاده می کنند.

حلیم هم یکی از غذاهای شیرین است که برای پخت آن می توان از شیره خرما استفاده کرد، شیره خرما طبع بسیار گرمی دارد که افراد با مزاج گرم باید آن را با احتیاط و در کنار ‌مصلح میل کنند.

شیره خرما سرشار از آهن است و می تواند گردش خون بدن را تسریع کند که همین سبب افزایش اکسیژن خون و تحریک فولیکول های مو می شود و رشد آن را افزایش می دهد.

این شیره کمک می کند تا شما بتوانید به صورت اصولی وزن کم کنید و تناسب وزن ایده آلی داشته باشید.

یک فرد بالغ باید روزانه حدود ۳۸ گرم فیبر بخورد، اگر هر روز در وعده صبحانه و یا میان وعده از شیره خرما استفاده شود به راحتی این میزان فیبر مورد نیاز بدن تامین می شود.

گوگرد، منیزیم، پتاسیم، تیامین، ویتامین های A، K، B6، ریبوفلاوین و مس در شیره خرما یافت می شود، منیزیم این قابلیت را دارد که با افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن التهابات داخلی را کاهش دهد.

خانم های باردار برای اینکه زایمان آسان تری داشته باشند از مصرف شیره خرما غافل نشوند چون مصرف این ماده مغذی باعث باز شدن دهانه رحم می شود و به طبع وضع حمل را هم راحت تر می کند.

انواع مختلفی از برندها و شرکت ها در بازار هستند که شیره خرما را تولید می کنند اما اگر روش تولید آن به سبک سنتی باشد خواص و کیفیت بالاتری خواهد داشت.

طرز تهیه شیره خرما سنتی

طرز تهیه شیره خرما سنتی شیره خرما را می توان به راحتی در منزل تهیه کرد، برای طرز تهیه شیره خرما به روش سنتی نیازی به ابزار و وسایل خاصی نیست، تنها به مقداری خرما و آب نیاز دارید.

برای این کار باید متناسب با میزان خرما آب اضافه کنید، سپس این مخلوط را بر روی حرارت قرار دهید تا بجوشد و خرما تا حدودی نرم شود، برای اینکه شیره خرمای بهتری داشته باشید این مخلوط را پس از جوشیدن کنار بگذارید تا مدتی بماند.

در مرحله بعد باید شیره به دست آمده را از پوست و هسته خرما جدا کنید، دقت کنید پوست خرما وارد شیره نشود، شیره را که کاملا صاف کردید باید به مدت معینی بر روی شعله قرار دهید تا به غلظت مورد نظر برسد در این مرحله شیره طبیعی و خوشمزه ما آماده شده است.

بهتر است مدام آن را هم بزنید چون شکر موجود در آن باعث ته گرفتن می شود، شیره ها با توجه به اینکه چه نوع خرمایی در آن به کار رفته ممکن است رنگ های متفادتی داشته باشند بعضی روشن و بعضی تیره.

شیره ای که به روش سنتی تهیه می شود میزان شیرینی متعادلی دارد، شیره خرما را می توان در جای خنک و خشک تا مدت یک سال نگهداری کرد، از شیره خرما همچنین می توان شربت های بسیار خوش طعمی تهیه کرد و در فصول گرم نوشید.

روشی که در بالا بیان شد با قرار گرفتن در حرارت شیره تشکیل می شود، زمانی که حجم خرماها زیاد باشد دیگر این روش پاسخگو نیست، برای این کار مخازنی تهیه می کنند که مجهز به شیر خروجی و یا درچه هایی است، خرماها پس از ریخته شدن در آنها بر روی هم انباشته می شوند.

خرما به دلیل حجم زیادی که دارد به هم فشار وارد کرده و همین نیرو باعث می شود شیره آن خارج شود، سپس شیره بدست آمده از طریق شیرهای خروجی داخل ظرف ریخته و وارد بازار فروش می گردد.

این روش کاملا سنتی و طبیعی است و طعم آن با شیره های صنعتی تفاوت فاحشی دارد، از طرفی روش سنتی با اینکه زمان بر است ولی فرآیند ساده ای دارد و بدون دخالت دست انجام می گیرد.

شیره خرما اگر به روش سنتی و بدون مواد افزودنی تولید شده باشد به هیچ وجه شکرک نمی زند ولی معمولا برندهای موجود در بازار به صورت خالص نیستند و افزودنی هایی غیر مجاز دارد همین امر می تواند کیفیت و دوام آنها را کاهش دهد.

معمولا شیره های بی کیفیت دارای قیمت پایینی است پس حتما سعی کنید بهترین برند را برای خرید انتخاب کنید، شرکت ما یکی از برند های خوشنام در حوزه تولید شیره خرما است و شما با یک بار خرید از ما مشتری همیشگی محصولات ما خواهید شد.

شیره خرما به روش سنتی

شیره خرما به روش سنتی خرما میوه ای چند هزار ساله است، در گذشته به دلیل کمبود امکانات شیره خرما به روش سنتی و در منازل تهیه می شد، کم کم با باز شدن دستگاه های مدرن تحولاتی در تولید آن ایجاد شد.

برای تهیه شیره خرما حتما لازم نیست از خرماهای درشت استفاده کرد، معمولا خرماهایی که ظاهری سالم و درشت دارند برای صادرات و خرماهای ریزتر برای تولید شیره به کار می روند.

اگر قصد خرید شیره های بازاری را دارید حتما دقت کنید که بوی سوختگی و ترشیدگی نداشته باشد و از طرفی رنگ آن هم کدر و مات نباشد، کمی از آن را مزه کنید تا مطمئن شوید مزه آن طبیعی است.

برخی از شرکت های تولید در تولیدات خود از شکر، روغن و مواد نگهدارنده استفاده می کنند که این کار باعث پایین آمدن کیفیت و طعم آن می شود، برند ما تولیدات خود را کاملا ارگانیک و بدون مواد مضر در بازارهای داخلی توزیع می کند.

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

[kkstarratings]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *