شیره خرما محلی مقوی دارای ارزش غذایی و مزایای بالا

از فرآوردهای پرطرفدار خرما که بسیار مفید است و امروز در ایران و صنعت غذایی بسیار مورد توجه است، شیره خرما محلی نام دارد که مقوی و دارای ارزش غذایی و مزایای بالا است و مرغوب ترین آن در خوزستان تولید می شود.ومزایای بسیاری برای سلامتی انسان دارد .

شیره خرما محلی مقوی دارای ارزش غذایی و مزایای بالا

شیره خرما محلی

شیره خرما محلی

مقدمه

درابتدا به توضیحات مختصر درمورد درخت نخل و خرما می پردازیم امید که مورد قبول شما باشد، نخل ها از قدیمی ترین درختهای روی زمین به شمار می روند و بیشتر در مناطق گرم ومرطوب وجود دارند، این درختان تناور و سودمند آنقدر برای انسانها مخصوصا در ایران و خاورمیانه ارزشمند هستند که واحد شمارش آنها با انسان برابراست وباواحد نفر شناخته می شود.و بیشتر قسمتهای درخت نخل قابل استفاده است، خرما میوه این درخت زندگی بخش است.

خرما

درواقع اصلی ترین بخش و ثمره درخت نخل است، یک ماده کوچک ولی بمب انرژی بین رنگ قهوه ای تیره وسیاه و طعمی شیرین دارای انواع مختلف و نام های مختلفی مانند پیارم و کبکاب ….و خاستگاه آن درجنوب کشوراست، ودارای مواد مغذی است وهم به صورت مستقیم از آن استقاده می کنند و هم به صورت فرآوری شده و تولید محصولات جانبی که شیره خرما محلی یکی از این محصولات فرآوری شده است .

فرآوری خرما

خرما در فصل تابستان به دست می آید به خاطر اینکه در تمام فصول سال دردسترس باشد و استفاده آن برای همه راحتر باشد وخرما دورریز نداشته باشد با فرآوری و تبدیل آن طبق فرآیندهای تخمیری به محصولی که قابل استفاده در صنایع غذایی و دارویی باشد تبدیل می شود. از محصولات فرآوری شده خرما می شود به شیره خرما( که بهترین آن شیره خرما محلی و سنتی )چیپس خرما،شهد خرما ،سرکه خرما،…. خرما به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارد و مقوی بودن و انرژی زا بودنش برای انسان درکشورهای فقیر جزقوت غالب مردم به شمارمی رود و در مواقع بحرانی، قحطی و سیل و زلزله ماده غذایی بسیار کاربردی به شمارمی آید .

یکی از اصلی ترین و پرطرفدارترین محصولات خرما ،شیره خرما محلی آن است که از قدیم تهیه می شده است. مایع غلیظ قهوه ای رنگ شیرین ومقوی که می تواند در روزهای سرد زمستان یک خوراکی خوشمزه و تقویتی برای شما باشد.ویا قبل ازورزش و حتی وقتی رژیم غذایی هستید با خوردن این خوشمزه مقوی انرژی لازم را به دست آورد و تا حد زیادی سیر بشوید.

در جنوب ایران یکی از خوراکی های مورد علاقه مردم مخلوطی از شیره خرما و ارده کنجد است. این خوراکی بیشتر برای فصول سرد مورد استفاده قرار می گیرد. شیره های سنتی و اصلی مخصوص خوزستان است. در شمال خوزستان به نام سیلون شناخته می شود وبعضی ها به آن دوشاب هم می گویند و تفاوتش با شیره های دیگر این است که معمولا شیره های دیگر ازترکیب با شیره انگور و مواد ‌دیگربه دست می آید ولی شیره های خوزستان و مخصوصأ دزفول خالص هستند.

بهترین شیره، شیره سنتی و محلی خرما است، و جایگزینهای سالم و طبیعی عسل و قند است که علاوه بر داشتن قند مفید دارای خواص مفید خرما نیز هست .

مزایای شیره محلی خرما

شیره محلی مثل شیره های صنعتی یکدست نیست.مقوی و انرژی زاست، قند شیره خرما ترکیبی است،که ورزشکارا می توانند برای درست کردن ماده نیروزا طبیعی سالم حین ورزش از آن استفاده کنند.یکی دیگر از مزایای شیره محلی خرما نسبت به عسل این است که با حرارت دادن به آن خاصییت اش از دست نمی رود، بنابراین می توان آن را در پخت شیرینیها و کیکها و نوشیدنیهای داغ از آن استفاده کرد .

تهیه شیره خرما به روش محلی و سنتی سالم باعث می شود تمام خصوصیاتهای خرما در آن حفظ شود، نداشتن کلسترول بالا از شاخص های شیره محلی است و فیبر موجود در آن به طور طبیعی سلامت روده ها را بهبود می بخشد، شیره خرما دارای مواد معدنی مثل کلسیم، آهن، پتاسیم، پروتئین، منگنز، منیزیم، فسفر، مس و گوگرد عملکرد عمومی بدن را بهبود می‌بخشند. وبرای سوخت‌وساز و بالابردن متابولیسم بدن مناسب است وبرای عملکرد سیستم ایمنی بدن مفید هستند. به بهبود سلامت مغز کمک می‌کند، طبع خرما گرم است بنابراین برای بیماریهای التهابی مانند رماتیسم مناسب است برای زنان باردار مفید است، به درمان یبوست کمک می‌کند و خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ راکاهش می‌دهد، ازشب‌کوری پیشگیری می‌کند، از بواسیر هنگام بارداری جلوگیری می‌کند وچربی شکم را کاهش می دهد به رشد عضلانی درکودکان کمک می‌کند کم خونی را هم درمان می‌کند وبه طور کلی برای بدن مفید است.

در خوزستان از ایام قدیم اواخر تابستان شیره خرما را برای زمستان تهیه می کردند وبه عنوان صبحانه و عصرانه ای مقوی در روزهای سرد استفاده می کردند. این محصول خوراکی طبیعی است که از تمام مواد مغذی ضروری خرما تشکیل شده است. وسرشاراز مواد مغذی و سالم است که می شود در مورد تک تک آنها مطالب زیادی نوشت .

با استفاده از فناوری‌های غیر حرارتی درتولید شیره میتواند باعث افزایش ماندگاری شیره خرما شویم بدون اینکه در طعم آن خللی وارد شد.

طرز تهیه شیره خرمامحلی

مواد لازم

خرمای تازه

آب

اول باید خرما را خوب بشوریم وگرد و خاک و آلودگیها را از آن جدا کنیم وهسته آن را در بیاوریم و بعد آن را درون قابلمه بزرگ روی حرارت قراربدهیم وچند لیوان آب را هم روی آن بریزیم وشعله گاز باید حتمن کم باشد وبعد آن را با گوشکوب می کوبیم تا پوره مانند بشود و بعد دوباره داخل آن آب می ریزیم و روی حرارت می گذاریم تا پخته بشود و اینکار را تا جایی ادامه می دهیم که رنگ خرما تغییر کندو روشنتر بشود و بعد از حدود ۲ ساعت تقریبا آماده شد حالا باید آن را درون کیسه نخی تمیز گذاشته و تحت فشار قراردهیم تا آب خرما را از گوشت های درشت خرما جداشود وبعد آب رقیق به دست آمده را روی حرارت کم می گذاریم تا غلیظ شود وبعد از اینکه آمادهدشد و به غلظت رسید از روی خرارت برمیداریم وداخل یخچال نگهداری میکنیم، شیره خرمای ما آماده است.

نکات مهم در تهیه شیره خرما

درمرحله آخر پختن نباید بگذاریم زیاد غلیظ شود چون در زمان سرد شدن خودش را میگیرد و سفت می شود.

ودرمرحله آخر پخت و صاف کردن آب رقیق ذرات خرما نباید درون آن بماند چون شیره خراب می شود.

اگر شما به خرمای تازه دسترسی ندارید و وقت این را ندارید که این مراحل تولید شیره محلی خرما را انجام بدهید می توانید آن را ازکارگاهها و برندهای که به روش خانگی و محلی این محصول باارزش را تولید می کنند آن را تهیه کنید.

یکی ازاین فروشگاهها که به صورت آنلاین هم می توانید از آن خرید کنید و از نظر رعایت بهداست هم خیالتون جمع باشه فروشگاه خرم شاین khoramshain.irاست که با خیال راحت و محصولی سالم و مقوی را وارد سبد غذایی خانوادتون کنید و لذت ببرید .

نوشجانتون

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

[kkstarratings]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *